Mere end for et syns skyld

13.8.15 // af Rasmus Elbæk Rysgaard (virksomhedsportræt)

Bobler i glassene. DJ i hjørnet. Brillestel så smarte, at de nogle gange må ligge et par år, før de kan sælges. Vi er ikke i London. Ikke i Berlin. Ikke engang på Vesterbro. Vi er i Vejen midt mellem Kolding og Esbjerg.

Hvad gør et teater, en opera, et kreativt kvarter ved en by? Nogle gange danner den slags hotspots en form for modfortællinger: ”her er faktisk slet ikke, som man skulle tro” –  men derimod både kreativt og spændende. Andre gange bliver de rammen om et områdes selvforståelse. Både København og Aarhus definerer i høj grad sig selv gennem kreativitet, innovation og hvad man nu ellers kalder det. I Kolding råber de det meget højt og håber, at det er virkeligt.

Men Vejen? Selverklæret – og succesfuldt – produktions-Danmark. Uofficiel hovedstad for mådehold, kantklippede græsplæner og jysk ordentlighed. Her ligger DK OPTIK. Her kan du gå ud af butikken med det nyeste stel fra Chanel. Her er der bobler i glassene og DJ. Personalet ved, hvad der stilmæssigt rører sig – vildere steder end i Aarhus og København.

DK OPTIK har nogenlunde samme effekt for den samlede by som et teater eller en opera. Det er i hvert fald min personlige og tilmed uvidenskabelige konklusion. For DK OPTIK giver historier til de borgere, der bor i byen. Og historier giver identitet – og rammer for forståelsen af sig selv.

I Vejen kan man være sådan én, som går med endda meget smarte briller – hvad enten det er som en modfortælling eller et billede på, hvordan det er at være i byen. I Vejen kan man være med blandt dem, der skiller sig ud (og undskyld den tvetydige formulering, men det er altså sådan, det fungerer). I Vejen behøver man ikke være, som man skulle tro.

På den måde er det svært at overvurdere, hvad DK OPTIK, og tilbud der ligner, betyder for borgernes forståelse af en by og af sig selv. Og jo mindre by, desto vigtigere den enkelte aktør.

På dén måde betyder DK OPTIK mere, end hvordan den enkelte kunde kommer til at se ud – og mere end hvordan det er at se ud igennem briller og linser fra butikken i Vejen. DK OPTIK skaber fortællinger. Det er netop det, der er værdien.

Foto: Monkeyglasses.com