DEN ENESTE FORSKEL PÅ SUCCES OG FIASKO

Der er én og kun én forskel på succes og fiasko – og faktisk kender du allerede hemmeligheden. Den er ret irriterende. Så hvis du hellere vil læse en blog om fem veje til lynhurtig succes eller endnu et quick fix til din markedsføring, er det nok nu, du skal stoppe med at læse. Som sagt: du ved det godt. Er du også klar til at se det sort på hvidt?

Allerførst: Who am I to know this? Jeg driver en kommunikationsvirksomhed, og har gjort det i nogle år. Den går en anelse bedre, end de fleste selvstændige når at drive det til inden manden, konen eller banken lukker butikken. Men vildere er det ikke. Jeg har ikke revolutioneret noget, ikke været ”disruptive” (mest fordi jeg stadig ikke fatter begrebet), ikke lavet TED talks eller slået Skype, Facebook eller Google af banen. Jeg er ikke bon-kammerater med kronprinsen eller nationalt kendt for noget.

Hvis Hillary blot er en bedstemor med to øjne og en hjerne, er jeg bare en nogenlunde magen til udstyret far (og uden præsident-kandidatur, vel at mærke). Så hvad er det, jeg mener, jeg har set med de der øjne – og kørt igennem den der hjerne?

Jeg har været i projekt, kommunikations- og management-land på forskellig vis i mere end ti år. Og jeg har set det samme igen og igen: Der går vel sådan ca. 7 fiaskoer på en ægte succes – sådan én som når sit potentiale i salg, publikummer, støttekroner eller hvad ved jeg. Sådan én som fortsætter og bliver til mere. Som når sine mål og sætter nye. Som skaber værdi.

Så hvordan skaber folk succes – og hvad er det omvendt, de gør, når det ikke lykkes? Grundlæggende en udgave af samme ting. Lad os sammenligne projektet, forretningen eller konceptet med et skib (jeg er btw ikke den første, der bruger den metafor, så tilgiv mig indledningsvist for det): Du har endelig fået bygget dit skib (aka din virksomhed) og lægger fra land. Det sejler. Det går godt. Det er dejligt.

Herfra gør langt de fleste det, der gør, at skibet før eller siden går på grund. ”Før” er det mest normale. Alle skibe går på grund, hvis man ikke styrer. Eller også går de ned, men i denne sammenhæng er det lig det samme. Andre – men ret få – gør noget andet, som giver dem succes på den lange bane.

De, der bliver ved at have succes, gør noget helt bestemt, som ikke overraskende er det modsatte af det mest almindelige. Det er simpelt. Irriterende simpelt: De succesfulde bliver på broen, som er det sted, hvorfra man styrer et skib. De ser fremad og justerer kursen løbende. Skibet går ikke på grund – måske er turen ligefrem meget indbringende. Men hvorfor kun de få? Det har jeg brudt hovedet med i årevis. Jeg tror, jeg har et svar, som er lige så simpelt som spørgsmålet.

Langt de fleste mennesker orker ganske enkelt ikke at styre. De vil helst ned i maskinrummet til alle de spændende detaljer: Kerne-fagligheden, økonomistyringen, produktdetaljerne – alt det, der som oftest er drivkraften i overhovedet at bygge skibet i første omgang. Måske er det sociale med ligestillede kolleger her og nu vigtigere end kursen på den lange bane. Uden en kompetent styrmand går det med nødvendighed lige så stille galt.

Det vidste du godt, ikke?

At styre et skib er en analytisk proces, som bare bliver ved. Signalerne fra omverdenen skal hele tiden forstås rigtigt og omformes i ændringer af kurs og justeringer i maskineriet. Nogle gange skal hele skibet endda skiftes for at kursen (altså den justerede!) kan holdes. Det er anstrengende. Det kræver årvågenhed og konstant overvejelse af alternativer – lige nu og på længere sigt. Man må ikke og kan ikke sove. Man skal endda som oftest blive enige med andre om, hvordan kursen skal lægges og på hvilken måde, skibet evt. skal drejes.

Skibet er en metafor – og som kommunikationsmand er jeg helt klar over, at man kan bruge metaforer til at fremstille virkeligheden, så den passer i éns kram. Men tænkt lige over det: Står du på broen i din virksomhed eller med dit projekt? Ser du, hvordan omverdenen udvikler sig på din rejse? Hvordan konkurrenter, forretningsvilkår, trusler, muligheder og chancer former sig om din business som undersøiske rev og synlige skær?

Det er det, der på den lange bane er forskellen på succes og fiasko: On-going anstrengelse og stædig vedholdenhed. Er du med endnu?