Arbejdet med sociale medier, pressen, hjemmesiden og alt det andet kan nemt blive uoverskueligt. Særligt i små og mellemstore virksomheder. For hvad virker? Hvad skal fremhæves? Hvad er helt og aldeles no go? Grundfortællingen er en effektfuld og gennemprøvet del af arbejdet i mange virksomheder. Læs her hvorfor.

De stærke brands, store eller små, har én overordnet fortælling, der “ligger henover” de hverdags-historier, pressemeddelelser, hjemmesidetekster og fotos, de sender ud. Måske kender vi faktisk ”historien” – som i LEGOs navn, der er en sammenstilling af ”leg” og ”godt.” Måske er det mere ligesom en fornemmelse, som jeg synes, det er tilfældet med Aarhus’ officielle kommunikation: ”Her går det godt, og vi er ret sympatiske, faktisk.”

Men hvordan skaber de sammenhængen, det stærke brand? Hvordan gør du? Én af måderne er at arbejde med en fast formuleret grundfortælling, som kan blive al kommunikations målestok. En kort fortælling, som du hele tiden kan holde hen over dine updates på sociale medier, pressemeddelelsen og hjemmesideteksten.

Grundfortællingen kan være svær at lave, men når du har den, er det faktisk ”bare” at beslutte sig for nogle intervaller – særligt i forhold til de sociale medier: Facebook (tre opslag om ugen), Instagram (4 gange om ugen), Snapchat – fortsæt selv. Når du sender en pressemeddelelse, skriver et nyhedsbrev og frisker hjemmesideteksterne op, skal du også tjekke, om det hele passer med grundfortællingen. Det skal du naturligvis også med fotos og videoer. Alt.

Gør du det længe og konsekvent nok, kommer din virksomhed og dig selv til lige så stille at fremstå sammenhængende, overbevisende og klar. Det er det stærkeste fundament, du kan få – for dit salg eller din sag. Det er det, der med tiden afgør, om du når dine målgrupper: Kan de lide dit brand? Vil de have en relation?

VOSTOKs kommunkations-canvas kan hjælpe dig med at få gjort de vigtigste overvejelser. Hvad er målsætningerne for de forskellige indsatser (hver for sig og samlet)? Er der tilstrækkelige ressourcer sat af til at nå dem? Hvem er målgrupperne? Kan det betale sig?

Skriv tingene ned, tag dem frem med jævne mellemrum og se, om tingene udvikler sig, som det skal. Ellers må du lave øvelsen igen.

God kommunikations-arbejdslyst !

Download VOSTOKs kommunikations-canvas her.