Undersøgelse: Sådan bruger skolerne de sociale medier

Dugfrisk undersøgelse af frie skolers brug af sociale medier: Instagram og Youtube rykker – men Facebook er stadig i førertrøjen. Video fortsætter med at buldre afsted. Mens 93% angiver, at sociale medier er vigtige for deres skole, er det kun 42%, der mener, at de kan måle resultaterne af indsatsen. Det er nogle af de interessante resultater i undersøgelsen. Du får undersøgelsens highlights – og lidt – til her.

Facebook i førertrøjen

Facebook er fortsat den absolut vigtigste kanal med hele 86%, der angiver den som deres primære SOME-kanal. Hele 98% på skolerne er tilstede på Facebook.

Trods unges faldende aktivitet på den åbne del af Facebook (f.eks. status og kommentarer på andres opslag), er de stadig på mediet dagligt. Her har chats og lukkede grupper på flere måder overtaget den funktion, f.eks. sms havde for få år siden. Internt på efterskolerne er Facebook mange steder ved også at blive en slags ekstra intranet eller kaldeanlæg for lærere og elever.

Forældregenerationen er til gengæld massivt tilstede på den åbne del af Facebook – og er ikke så fedtede med likes og kommentarer.

Der er altså fortsat – trods bøvlede algoritme-ændringer – mulighed for at ramme både unge og forældre med indehold, der præsenterer skolen. 69% af skolerne angiver, at deres brug af Facebook har effekt på elevtallet.

Video

Det er måske én af de mest stabile tendenser i en eller flygtig SOME-verden: Video på nettet er bare godt – og har været i fremgang i flere år. Imponerende 85% af skolerne vil øge brugen af video i det kommende skoleår – og 49% planlægger at øge brugen af live video. Tænk lige over det, når du sidder og planlægger de kommende måneders indsatser.

Annoncering

79% bruger betalte reklamer på Facebook, og regner med at øge annoncebudgettet det kommende skoleår. Undersøgelsen nævner desværre ikke noget om Instagram. Men da annoncer på Facebook ofte også vises automatisk på Instagram, må vi regne med, at Instagram-annoncering både er almindelig og i fremgang.

Instagram og Youtube

Instagram bruges af 65% af skolerne, mens Youtube placerer sig med 53% i det samlede billede. Youtube og Instagram er samtidig i fremgang for skolerne. Mens Instagram i stigende grad ”koloniseres” af forældregenerationen, synes interaktion i form at et like stadig at være lettere for unge på dette medie. Youtube rykker fortsat frem i billedet, og er værd at holde rigtig godt øje med (husk det der med video!).

Lav kvalitetsindhold

I et medie-hav, hvor indholdsmængden kun går op, er der basalt set kun én knap at skrue på. Det er kvalitet. Man kan hjælpe med annoncekroner, men til syvende og sidst drejer det hele sig om, om nogen vil interagere med dit indhold. Du kan med andre ord ikke betale dig fra det, hvis dit indhold ikke fungerer.

Og hvad er så kvalitet? Et bud er, at kvalitet snitfladen mellem din skole, og dem der er interesserede i den. Der, hvor din skole er autentisk – og hvor målgruppen kan se sig selv interagere med indholdet.

Danmarks nye pris til god SOME på frie skoler

SEVERIN-PRISEN er Danmarks nye pris til frie skoler for god og dannet indsats på de sociale medier. Besøg SEVERIN-PRISEN her.

severin-prisen-2018

Hvor har vi det fra?

Undersøgelsen er lavet af amerikanske Schneider B Media, der er førende på skoleområdet. Der er undersøgt 470 skoler i England, Canada, USA og Australien. Undersøgelsen dækker altså ikke danske skoler direkte – men udfra VOSTOKs erfaring er tallene sammenlignelige med danske. – Læg dertil at Danmark ofte bliver brugt som “prøve-land” for tech-satsninger og i det hele taget er et af de mest digitale lande i verden.

Læs mere

Læs hele Schneider B’s undersøgelse her.

Læs om kvalitet til unge på videnskab.dk her.

Find DRs seneste medieundersøgelse her.

Danmarks nye pris til god SOME på frie skoler

SEVERIN-PRISEN er Danmarks nye pris til frie skoler for god og dannet indsats på de sociale medier. Besøg SEVERIN-PRISEN her.

Vil du vide mere?

Ring og få en snak om kommunikation og markedsføring for din skole. Kontakt Rasmus på telefon 6130 5677 eller rasmus@vostok.dk. Det koster ikke noget at spørge.

Hvem skrev det?!

Rasmus Anker Rysgaard er indehaver af VOSTOK kommunikation, og har stor erfaring med kommunikation for uddannelser og skoler.

Rasmus er meget optaget af de nye mediers betydning for vores fælles virkelighed. I VOSTOK kommunikation brænder han bl.a. for at give de enkelte skoler udtryk og stemme, der svarer til deres egenart, og som samtidig taler til unge. Rasmus rådgiver desuden skoler landet over i krisekommunikation.

Rasmus er medstifter af SEVERIN-PRISEN for dannet kommunikation i det digitale rum. Se mere om Rasmus her.

Ring. Skriv. Hallo!

VOSTOK kommunikation
Balticagade 10B, 2. th.
8000 Aarhus C
mail: info@vostok.dk
telefon: 6130 5677
CVR: 33907206