Cases om kommunikation
af skoler og uddannelser

Tommerup Efterskole

– tydelige værdier og fyldte linjefag

Tommerup Efterskole havde brug for at blive tydelig på sine værdier. Det skulle ske på en måde, så det traditionsrige bagland kunne kende sig selv i skolen – og så nytilkomne ikke blev mødt af en mur af indforståethed. Samtidig skulle to nye linjefag fyldes, mens de tre gamle heller ikke måtte miste pusten. Løsningen var dialog med personalet, en grundfortælling og masser af relevant kvalitets-indhold til skolens medier.

Se mere om løsningen for Tommerup Efterskole
Udfordringen

Tommerup Efterskole havde brug for at kommunikere transparent og autentisk: Værdierne, som har båret skolen i mere end 100 år, skulle være tydelige. To nye linjefag skulle lanceres og fyldes op med elever.

Løsningen

VOSTOK kommunikation interviewede personale, ledelse og elever og skrev en grundfortælling for skolen, som blev tilrettet af personale, bestyrelse og ledelse. Grundfortællingen skabte fundamentet for kommunikationen på en fornyet og enkel hjemmeside samt skolens sociale medier. Kommunikationen tager udgangspunkt i skolens kommunikationsplan.

I samarbejde med elever og lærere producerer VOSTOK kommunikation på ugentlig basis film-indhold til sociale medier og hjemmeside. Vi arbejder med baggrund i grundfortællingen og “udsender” billedmateriale m.v. i henhold til den. Det har givet et ensartet udtryk for Tommerup Efterskole i det digitale rum og en regelmæssig kadence på de sociale medier.

Resultater

Dramatisk øgning i trafik på hjemmesiden med 8 gange flere besøgende. Det nye linjefag, verdensborger, blev hurtigt fyldt op – ligesom den generelle søgning til skolen er steget. Linjefaget eSport blev ligeledes fyldt op (dette sker dog pt. i det generelle efterskolelandskab af sig selv). Der er tilfredshed med og opbakning til den kommunikative linje blandt både elever og personale.

Det mangler vi endnu

På en skole med fem forskellige linjefag, er det en løbende udfordring af kommunikere kvaliteten i samtlige fag samtidig med efterskolelivet i almindelighed. Vi mangler (som mange andre steder) endnu at komme helt i hus med en fyldt linje til pige-fodbold, selvom Tommerup Efterskole har to meget kompetente trænere med landsholdserfaring.

Se mere

Besøg Tommerup Efterskole på Facebook.

Besøg Tommerup Efterskole på Instagram.

Besøg Tommerup Efterskole på Youtube.

Besøg Tommerup Efterskoles hjemmeside.

Kompetencer
  • analyse og strategi
  • interviews
  • hjemmeside
  • sociale medier
  • video
  • online-annoncering
Forstander Peter Munk Povlsen siger:

Tommerup Efterskole havde vedtaget ny strategi med nye linjefag – og så havde vi brug for at tydeliggøre vores værdier. VOSTOK kommunikation har hjulpet os med at få det til at ske.

 

Efter tre-kvart år står vi nu med et rigtig godt elevoptag i forhold til de foregående år. Vi står med hjemmeside, annoncer m.v., som præcist udtrykker, hvem vi er, og hvad vi står for.

 

VOSTOK kommunikation har desuden samarbejdet med lærere og elever om vedkommende indhold til sociale medier. Der er rød tråd i tingene og elever på gangene. Opgaven er løst – vi ser frem til det fortløbende samarbejde med VOSTOK kommunikation.

OrkesterEfterskolen

– fra krise til fyldt skole

OrkesterEfterskolens målgruppe er smal. Den består af unge, der enten interesserer sig for klassisk musik eller for folkemusik. OrkesterEfterskolen og VOSTOK kommunikation har igennem en årrække forfulgt en strategi, der sigter efter at vise både skolens flotte resultater i form af koncerter og læring samt det ægte efterskoleliv på stedet. Vi har sparet mange penge på ikke at masse-annoncere, men i stedet forfølge en ambassadør-båren strategi. Fra at være en skole i begyndende vanskeligheder har vi sammen vendt situationen, så elevtilstrømningen igen er god til de kommende skoleår.

Sportsefterskolen SINE

– styrket ud af mediekrisen

Sportsefterskolen SINE er én af sektorens idrætsmæssige flagskibe med et konstant stigende elevtal. Skolen har imidlertid også i sin fortid været ude i mediemæssige stormvejr af helt særlige dimensioner. Sportsefterskolen SINE er derfor særligt sårbar for negativ omtale. Det fik en ny ledelse at sande, da stormen brød løs som følge af en regulær misforståelse angående en elev. VOSTOK kommunikation var med til at inddæmme og bremse krisen, forestod den efterfølgende “oprydning” og skrev derefter en plan for skolens fremtidige krisekommunikation.

Skt. Knuds Skole

– content marketing for grundskole

Skt. Knuds Skole er en friskole i Aarhus, som drives på et kristen-katolsk grundlag. Skolen havde brug for at øge sit optag – særligt af 0.-klasser, hvor skolen for nylig har udvidet fra et til to spor. Skt. Knuds Skole og VOSTOK kommunikation har siden november 2017 samarbejdet om at skabe film-indhold til skolens Facebook-side. Indholdet er filmet af eleverne efter idé fra VOSTOK kommunikation og siden klippet sammen af os. Filmene skal vise Skt. Knuds Skole “hele vejen rundt,” så også ikke-katolske forældre får øjnene op for den lille privatskole i centrum af Aarhus. Elev-optaget til 0. klasse er steget markant.

Lunderskov Efterskole

– fordobling af elevtallet

Lunderskov Efterskole var for nogle år siden i et dilemma: Skulle den fortsætte med at være en mellemstor efterskole med de glæder og udfordringer, der er i det – eller skulle den vokse sig ind i fremtiden? Lunderskov Efterskole valgte det sidste. Derfor blev der brug for en slagkraftig og gennemgående rød tråd i det udadgående materiale. VOSTOK kommunikation lagde linjen i samarbejde med Kristian Stokholm fra Elektrisk Idé og Design og Lunderskov Efterskole. Siden blev Rasmus indvalgt i Lunderskov Efterskoles bestyrelse og Kristian hyret som underviser. Sådan kan det gå.

Agerskov Ungdomsskole

– fornyet centrum i lokalsamfundet

Agerskov Ungdomsskole havde store planer: Om at blive et centrum for idræt og bevægelse i hele Sønderjylland og om selv at blive større som skole. Agerskov Ungdomsskole ville også gerne bruge sin position som stor lokal institution til at give Agerskov by et løft. Men hvordan komme i gang med alt dette? VOSTOK kommunikation blev fødselshjælper for bevægelsen “Agerskov i Bevægelse:” Vi skrev projektkataloget, lagde strategien i samarbejde med ungdomsskolen og arrangerede et vellykket pressemøde med deltagelselse af bl.a. JydskeVestkysten. Samtidig fundraisede vi over 1 mio. kr. til projektet.

Aabæk Efterskole

– 8.5 mio. kr. fra fond til nybyggeri

Specialefterskolen Aabæk Efterskole ønskede at realisere et flot byggeri til motion m.v. for sine elever. Skolen havde tegningerne, men manglede den historie, der for alvor kunne bære en ansøgning om fondsmidler. Sammen med Aabæk Efterskole og ZENI arkitekter ApS udarbejdede VOSTOK kommunikation en rammefortælling, der kunne bære ansøgningen: Om motionsbyggeriet SKIBET, der gjorde eleverne til styrmænd i eget liv. Aabæk Efterskole modtog 8,5 mio. kr. fra A.P. Møller.

Jeg kan kun anbefale VOSTOK til enhver virksomhed eller skole (…)

Forstander Peter Bruhn Jepsen, Sportsefterskolen SINE

Ring. Skriv. Hallo!

VOSTOK kommunikation
Balticagade 10B, 2. th.
8000 Aarhus C
info@vostok.dk
6130 5677