Skal vi finde retningen sammen?

Strategi

Virkningsfuld kommunikation er lig sammenhængende tale på alle kanaler. De sociale medier, den skrevne presse, jeres hjemmeside – alle steder, hvor I udtrykker jer. Det kræver en strategi.

En enkelt video på Facebook gør sjældent nogen egentlig forskel, ligesom en løsreven artikel sandsynligvis heller ikke gør det.

Det er det, der binder alle de forskellige bidrag til jeres kommunikation sammen, som vi her er ude efter: Det er det, der er jeres kommunikationsstrategi.

Strategi handler om at skabe sammenhæng mellem jeres ønsker som skole og uddannelse på den ene side og jeres faktiske muligheder på den anden. Derefter handler det om at folde tingene ud i praksis.

Vil I gerne være landets førende musikefterskole, giver det mening at præsentere jeres budskab igen og igen i forskellige afskygninger og udgaver. Er I oprindeligt en landbrugsskole, skal strategien være en anden, end hvis I i udgangspunktet er kreative.

I en kommunikationssammenhæng er det aldrig nok at sige tingene én gang. 

At arbejde strategisk med sin skolekommunikation er derimod et langt, sejt træk. Troværdighed kræver tid.

Virkningsfuld kommunikation er lig sammenhængende tale på alle kanaler. De sociale medier, den skrevne presse, jeres hjemmeside – alle steder, hvor I udtrykker jer. Det kræver en strategi.

En enkelt video på Facebook gør sjældent nogen egentlig forskel, ligesom en løsreven artikel sandsynligvis heller ikke gør det.

Det er det, der binder alle de forskellige bidrag til jeres kommunikation sammen, som vi her er ude efter: Det er det, der er jeres kommunikationsstrategi.

Strategi handler om at skabe sammenhæng mellem jeres ønsker som skole og uddannelse på den ene side og jeres faktiske muligheder på den anden. Derefter handler det om at folde tingene ud i praksis.

Vil I gerne være landets førende musikefterskole, giver det mening at præsentere jeres budskab igen og igen i forskellige afskygninger og udgaver. Er I oprindeligt en landbrugsskole, skal strategien være en anden, end hvis I i udgangspunktet er kreative.

I en kommunikationssammenhæng er det aldrig nok at sige tingene én gang. 

At arbejde strategisk med sin skolekommunikation er derimod et langt, sejt træk. Troværdighed kræver tid.

“… i bund og grund et sympatisk bureau.”

Jesper Tække, medieforsker, Aarhus Universitet

Hvad hvis kort og terræn ikke matcher?

En strategi skal revideres med jævne mellemrum. Ellers er den bare fyld i en skrivebordsskuffe.

De fleste har hørt om koncernchefen, som fremlagde den nye, fine strategi på et højtideligt møde for alle medarbejderne. Bagefter gik folk så ud og gjorde præcis, som de plejede.

For det terræn, medarbejderne mødte, lignede ikke det fine kort, deres chef viste dem.

En strategi for en skole eller uddannelse skal udformes helt jordnært og praktisk.

“Hvornår,” “hvor tit,” “hvor mange” og “præcis hvordan” er gode arbejdsspørgsmål.

De lange linjer og ønsker til fremtiden skal give sig udslag i helt konkrete handlingsansvisninger her og nu.

Derfor skal en stategi også gennemgås med jævne mellemrum, tilrettes og evt. laves om.

Det er den eneste måde at skabe reel udvikling på.

Hvis kort og terræn ikke svarer til hinanden, vælger medarbejderne naturligvis at navigere efter de faktisk omstændigheder i stedet for det fine kort.

En strategi skal revideres med jævne mellemrum. Ellers er den bare fyld i en skrivebordsskuffe.

De fleste har hørt om koncernchefen, som fremlagde den nye, fine strategi på et højtideligt møde for alle medarbejderne. Bagefter gik folk så ud og gjorde præcis, som de plejede.

For det terræn, medarbejderne mødte, lignede ikke det fine kort, deres chef viste dem.

En strategi for en skole eller uddannelse skal udformes helt jordnært og praktisk.

“Hvornår,” “hvor tit,” “hvor mange” og “præcis hvordan” er gode arbejdsspørgsmål.

De lange linjer og ønsker til fremtiden skal give sig udslag i helt konkrete handlingsansvisninger her og nu.

Derfor skal en stategi også gennemgås med jævne mellemrum, tilrettes og evt. laves om.

Det er den eneste måde at skabe reel udvikling på.

Hvis kort og terræn ikke svarer til hinanden, vælger medarbejderne naturligvis at navigere efter de faktisk omstændigheder i stedet for det fine kort.

 

Vil I arbejde strategisk med jeres strategi?

Ring. Skriv. Hallo!

VOSTOK kommunikation
Balticagade 10B, 2. th.
8000 Aarhus C
mail: info@vostok.dk
telefon: 6130 5677
CVR: 33907206