Grundlæggende skal du kunne tre ting, hvis du gerne rock’e verden med din indsats på sociale medier. Du får dem her.

Kvalitet på sociale medier

Her starter vi og på fladt dansk: Gider dit publikum se det, du laver? Oplever de dit content som f.eks. engagerende, morsomt eller interessant? Vil de bruge tid på det – og kan de bedre lide dig, når de har set det? Det sidste er klart pointen. Ellers giver det ikke kunder i butikken, opbakning – eller hvad du nu prøver på at opnå. Hverken på den korte eller den lange bane.

Én af måderne at tjekke på, om dit content på dine sociale medier rammer plet, er naturligvis fysisk at spørge en gruppe af dem, du gerne vil have i tale, om de kan lide det. Hvis du kender nogen fra målgruppen, er det et godt sted at starte. Lyt fordomsfrit, lær og ret til.

Når du slipper dit content løs på f.eks. Facebook, kan du se, hvem der interagerer (køn, alder, geografi osv.). Prøv at lave forskellige udgaver af det samme content, test – og gå så videre med den type indhold, der giver størst interaktion i forhold til din målgruppe.

En anden og vigtig kvalitetsmarkør: Er der rød tråd i dit content – understøtter det dit brand, udtrykker det din grundfortælling? Ellers skal du gøre noget. Se f.eks. på VOSTOKs kommunikations-canvas her.

Frekvens og volumen

Nu bliver det svært. Men vi skal længere ind. For hvor ofte kan du lave noget til dine sociale medier, der virkelig duer? Hvad er dine reelle ressourcer til din SOME-indsats – i tid, penge og andet? Her skvatter mange i virkelighedens bananskræl – for det er svært at producere ordentligt content på en kontinuerlig basis.

Gør dig dine overvejelser om hvor ofte, du vil sende noget ud i den digitale æter. Gør dig ikke mindst overvejelser i forhold til, hvad det må koste af din tid og af dine penge.

Hvis du er i en virksomhed eller organisation, skal du overveje det organisatoriske set up omkring indsatsen. Er der opbakning fra ledelsen? De nødvendige kompetencer og ressourcer?

Distribution

De sidste par år er der kommet mere og mere snak om distributions-håndværket. For mens man i de sociale mediers glade barndom for et øjeblik siden ”bare” skulle producere noget fornuftigt content, har så mange nu forstået lige præcis det, at nettet nu flyder over med veldrejet indhold.

Du skal altså tænke mere præcist over, hvem du vil ramme og hvordan. Facebook har rige muligheder for at danne ”audiences” og segmentere. Dem skal du bruge. Måske kan du selv lave nogen ud fra de mailadresser, du har fra dit nyhedsbrev. Og så kommer du nok ikke udenom at smide penge efter dit bedste content i form af boost eller annoncer, hvis du virkelig vil ud over de digitale stepper.

Så det…

Er det ikke herlig enkelt:

  • kvalitet
  • volumen
  • distribution

Så er det bare at komme i gang. VOSTOK over and out.

VOSTOK kommunikation har senest produceret content og content-strategier for bl.a. DK OPTIK, Lunderskov Efterskole, Tommerup Efterskole og OrkesterEfterskolen.