6 tips til sociale medier, der (faktisk) får din skole til at skille sig ud

1 Skab elev-genereret indhold

Inddrag elevernes vinkel på tingene. Lad dem skabe indholdet og redigér efterfølgende. Det giver meget mere autentiske billeder og optagelser. Lad eleverne interviewe hinanden, lærerne og personalet – husk at de skal godkende resultatet, inden du udsender.

2 Vis brugerne, at du ser dem

Fortæl til kameraet, hvad der sker. Sæt en ramme, der viser mere, end at noget bare sker. Start f.eks. med at fortælle til kameraet, hvad der skal ske lige om lidt, hvem der skal snakkes, med og hvad vi ser. På den måde viser I, at I faktisk interesserer jer for dem ude bag skærmene.

3 Sig noget, når du alligevel fylder

Tænk over hvilke strategiske mål, I vil opnå med jeres indsats på SOME. Det er ikke nok bare at være på. Brug de glade billeder til også at fortælle noget om jeres skole, som faktisk betyder noget, og som viser, hvem I er.

4 Brug video – også i skoleåret 18/19

Video når længere ud, fordi Facebook favoriserer det i folks nyhedsfeeds. Du skal bruge Facebooks egen videotjeneste – ellers virker tricket ikke. Video er – også i 18/19 – det bedste du kan gøre for at blive set. Husk sørge for at blive set for noget. Giv videoerne en vinkel og en historie, der spiller sammen med det, I gerne vil være kendt for.

6 Slap af

Der er uhyggelig meget indhold derude – og mange, der gør meget for opmærksomhed. Måske er det tid at vise eleverne, at I selvfølgelig kun poster, når I har skabt noget, det er virkelig godt. Resten fæstner sig alligevel ikke i nogens bevidsthed.

Rasmus-anker-rysgaard-vostok-kommunikation